Jouw schoonheidssalon
toekomst proof
Blog van 27 juli
Als salon wil je denken aan de toekomst. De salon uitbreiden, of misschien wel verhuizen. Hier komt veel meer bij kijken dan alleen het opzoek gaan naar een werkruimte. Het is bijvoorbeeld belangrijk om rekening te houden met het gebruik van de juiste producten en het werven van geschikte medewerkers en/of stagiaires. Al deze keuzes hebben invloed op de duurzaamheid van jouw onderneming. Ook omgevingsfactoren zoals concurrenten kunnen invloed hebben op het bedrijf.
Wil je weten of jouw salon klaar is voor de toekomst of waar je rekening mee kunt houden? Lees het hieronder.
Blijven vernieuwen
als schoonheidssalon
Als je concurrenten meegaan met de tijd, dan kunt je natuurlijk niet achterblijven. Daarom is het belangrijk om te blijven vernieuwen.
Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van nieuwe behandelingen. Hiervoor is het belangrijk dat je jezelf en je personeel hier de juiste scholing voor biedt. Door jezelf en je personeel bij te scholen tot het uitvoeren van nieuwe behandelingen, kun je deze behandelingen aanbieden. Ook kun je inspelen op de vraag van klanten. Als er veel klanten zijn die behoefte hebben aan een product of behandeling, dan kun je overwegen deze producten of behandelingen aan te beiden. Op deze manier trek je nieuwe klanten aan tot je bedrijf.
Onderscheiden van concurrenten kan op verschillende manieren. Je kunt je personeel bijscholen en nieuwe behandelingen aanbieden. Ook kun je ervoor kiezen om te onderscheiden door in een andere prijsklasse te gaan werken of andere kernwaarden te hanteren.
Medewerkers van
de toekomst
Je wilt met de salon niet achter de feiten aan lopen. Daarom is het belangrijk om continu nieuwe kennis op de doen. Dit kan door middel van cursussen en bijscholingen, maar ook door het bezoeken van een beurs. Tijdens een beurs in jouw vakgebied kun je kennis maken met nieuwe behandelstoelen en wellnessbanken, maar ook nieuwe behandelmethodes.
Volgens de Kamer van Koophandel is het belangrijk dat je je werknemers om- of bijscholing aan kunt bieden. Hiermee benut je niet alleen de talenten van werknemers, ook de betrokkenheid van deze werknemers verhoog je hiermee. Medewerkers maken het bedrijf. Zeker in een tijd waar je wilt onderscheiden van concurrenten. Als je investeert in medewerkers, dan investeer je in het bedrijf.
Comfort van
medewerkers
binnen een schoonheidssalon
Naast ontwikkeling van medewerkers is het comfort van deze medewerkers ook belangrijk. Veel mensen werken productiever als zij zich op hun gemak voelen.
Mensen willen een werkruimte waar zij goed kunnen werken. Dit betekent een comfortabele werkkruk, een verstelbare behandelstoel en comfortabele kleding. Op deze manier kunnen medewerkers werken hoe zij dat graag willen.
Daarnaast is het binnen een groeiend bedrijf verstandig om rekening te houden met toekomstige werknemers. Dit kan betekenen dat er al volledige extra ruimtes staan ingericht, maar dit hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook ruimte creëren op het moment dat er meer personeel in dienst komt bij het bedrijf.
Milieuvriendelijke
Toekomst
De afgelopen jaren is milieuvriendelijker leven steeds belangrijker geworden. Als je nog op zoek bent naar een plek voor de schoonheidssalon, dan kunt je hier rekening mee houden tijdens de oriëntatie. Als je al een bedrijfsruimte hebt, dan kunnen er kleine aanpassingen gemaakt worden waardoor het bedrijfspand energiezuiniger wordt. Kies bijvoorbeeld voor LED-verlichting in plaats van gloeilampen. Dit kunt je ook doen bij de keuze voor de juiste loeplampen! Als het bedrijfspand nog niet voorzien is van zonnepanelen, dan is dit ook een goede optie voor verduurzaming.
Klanten van
De schoonheidssalon
Ook klanten zijn een belangrijk aspect van de organisatie. Om klanten terug te laten komen, is de klanttevredenheid belangrijk.
Een belangrijke trend om in de gaten te houden is de beleving en ontspanning van klanten. Als bedrijf kun je hierop inspelen door klanten een volledige ervaring aan te bieden waarin zij volledig in de watten worden gelegd. Denk hierbij aan een comfortabele wellnessbank, maar ook de beleving van licht en geur. Tevreden klanten zullen jouw bedrijf eerder aanraden bij vrienden en familie, maar zullen zelf ook eerder terugkomen.